Čo je to SNOW (ServiceNow), čo všetko obnáša alebo krátky pohľad na svet IT projekťáka

Globálny tím roztrúsený po celom svete, pracovisko “z domu” v amerických štátoch, platforma ServiceNow, flexibilita, vynikajúce komunikačné a analytické schopnosti a správny time management…. to je stručný výpočet kľúčových slov, ktoré nájdeš v článku s Gabrielou Kováč. Počas nášho virtuálneho interview nám Gabika priblížila jej rolu projektového / dátového manažéra v tíme Business Enablement. Tento tím má členov roztrúsených po celom svete. V Košiciach sú to Zuzana Najmiková, Zuzana Dancáková, Miriam Katočová a Anka Holevová. Ďalší kolegovia, ktorí tvoria súčasť tímu, “sedia” v nemeckom Weinheime, USA, Kanade a Mexiku. Spoločne tak pracujú “od rána do večera”,  v IT žargóne ide o prístup “follow-the-sun”. 

Čo to znamená ServiceNow, ak by sa ťa niekto spýtal na ulici? Ako by si mu to stručne vysvetlila? 

ServiceNow je platforma, ktorá spája našu spoločnosť s našimi zákazníkmi (v prípade, že zákazník čokoľvek potrebuje tak nám zašle cez portál požiadavku) a taktiež nám všetkým umožňuje interakciu v rámci spoločnosti, spôsob akým celoplošne pracujeme, komunikujeme a tak podporujeme zákazníkov. Zároveň je to centrálna databáza všetkých údajov.

Táto platforma poskytuje „všetko na jednom mieste“, je pritom dosť flexibilná, a dá sa prispôsobiť našim interným potrebám. Pomocou ServiceNow máme zadefinované všetky pracovné postupy, takzvané workflowy, inak povedané postupnosti krokov, akými sa práca vykonáva, ktorý tím robí ktoré úlohy, v akom poradí a s akými vstupmi a výstupmi. S určitosťou môžem povedať, že ak by sme využívali len a len ServiceNow, nemuseli by sme používať napr. Outlook.

A čo to znamená reálne v praxi, pre Teba, z pohľadu dátového manažmentu? 

Snáď úplne všetko. Keď sme ServiceNow pred troma rokmi implementovali, museli sme zabezpečiť nielen úplny presun dát z predošlého systému, ale aj plynulú prevádzku, bolo to veľmi komplexné a časovo náročné. Teraz, keď už globálne fungujeme na jednej platforme, je pre nás dôležité, aby sme my ako spoločnosť a na strane druhej, naši zákazníci mali všetky dáta “pohromade”.  A tie boli správne, akuálne, a v súlade s internými či externými nariadeniami. To už potom preveruje interný a externý audit.

Tím, v ktorom pracujem sa volá Business Enablement, čo v preklade znamená umožňovať businesu aby mohol fungovať správne a efektívne (časovo aj finančne), presne podľa toho, čo ktorý zákazník vyžaduje. Sme niečo ako back office celej spoločnosti.

Gabriela Kováč

Ako vyzerá tvoj “daily routine”, čím resp. ako začínaš deň a ako to vyzerá tvojho počas pracovného týždňa? 

Keďže tím, v ktorom pôsobím – Business Enablement – má svojich členov roztrúsených po celom svete: v Košiciach (SK), vo Weinheime (DE), Durhame (NC, USA), Toronte (CA), Pueble (MX), tak pracujem takpovediac “od rána do večera” a to doslova, kedže ja sedím práve v americkom Durhame. Rozkladám si prácu podľa toho, s kým práve potrebujem pracovať. Niekedy začínam deň veľmi skoro, o piatej či šiestej ráno, keď potrebujem komunikovať s europskými kolegami. Náš tím je skvele zohratý, každý deň sa všetci počujeme na krátkej tele-konferencii, kde si povieme novinky a akuálne dianie z našich lokalít. Doobedu som väščinou na telefóne, a zvyšok dňa prácou so ServiceNow, zadávaním, vytváraním a vylepšovaním spomínaných dát či procesov.

Čo všetko musí dátový manažér obsiahnuť z pohľadu odbornosti, hard alebo soft skills? 

Okrem jazykových znalostí je zásadným skillom analytické myslenie, zmysel pre detaily, ale zároveň schopnosť vidieť “big picture”. Uvediem príklad: ak naša spoločnosť začne na trhu ponúkať a predávať nový produkt, tak mojou úlohou je nielen daný produkt “vytvoriť” a sprístupniť ho v ServiceNow, ale vidieť aj dalšie súvislosti. Trebárs ako sa produkt bude zadávať do elektronického kontraktu zákazníka, ako sa bude zákazníkom implementovať, aké dáta na to treba zabezpečiť, aké tímy na tom budu pracovať, čo komu treba komunikovať, skrátka celý life-cycle produktu. A to je len jeden “objekt” platformy.

Aké sú najväčšie problémy, s ktorými sa stretávaš, kde sú najväčšie hrozby pri realizácii dátového projektu? 

Komunikácia a zadefinovanie požiadaviek hneď na začiatku – to je veľmi podstatné. Následne je treba dávať pozor, aby nám niečo neušlo, nejaký dôležitý aspekt. Späť k príkladu nového produktu: vieme produkt za súčasných podmienok prevádzkovať nielen po technickej, ale aj po finančnej a kontroligovej stránke? Ako sa bude po implementácii fakturovať, aká z neho bude výnosnosť, a ako sa budú alokovať náklady na implementáciu a prevádzku? To, a omnoho viac dát musí byť k dispozícii ako na začiatku projektu, tak aj počas behu implementácie a tiež po jeho ukončení.

S kým je väčší problém, s klientom/-tmi alebo s tímom spolupracovníkov? 

Priamo s externými zákazníkmi do kontaktu neprichádzam ani ja, ani moji tímoví kolegovia. Interní zákaznici, teda kolegovia z iných tímov sú pre nás hlavnými stakeholders. Aby sme dosiahli win-win situáciu, je dôležitá priama a pravidelná komunikácia, včasné poskytovanie vstupných údajov, ktoré my preštudujeme, často dožadujeme dodatočné informácie, následne implementujeme a žiadame o pretestovanie, a nakoniec prechádzame do produkčnej platformy. Cieľom je, aby bolo všetko tip-top 🙂 Nesprávne pochopený vstup nám vie spôsobiť potiaže pri finálnej fáze, oneskorenia a reworky.

Ovplyvnila súčasná situácia tvoju rolu alebo zabehané procesy? Ako sa s tým vyrovnávaš?

Home office som využívala aj pred týmto karanténnym obdobím, takže veľmi zmenu nepociťujem, až na tú skutočnosť, že sú deti doma namiesto školy a škôlky. Z domu pracujem rada a mnohokrát s vyššou časovou produktivitou, kedže doma sa pri kávovare nestretávam s kolegami. Obsah práce ostal mne aj tímu nezmenený, stále máme rovnake ciele. 

Tvoj odkaz všetkým projekťákom? Na čo majú klásť dôraz a čoho sa prípadne vyvarovať? 

Precíznosť. Odhodlanosť. Schopnosť dotiahnuť veci do konca, byť ten finisher. To je v našom tíme alfa-omega. A čomu sa vyvarovať? No rozhodne nebudeme hľadať niekoko, kto veľa bezpredmetne rozpráva, ale prácou to nedokazuje. Správný kolega hľadá spôsoby, ako čo spraviť a nie výhovorky, ako sa čo nedá. 

Ďakujeme Gabike za rozhovor, pozdravujeme do štátov a prajeme v práci veľa úspechov, spokojných klientov a kolegov.

Ak chceš mať vždy aktuálne informácie o živote v našej firme, nových pozíciach, odborných článkoch alebo Syntax podcastoch, staň sa našim followerom:

            
Používame cookies aby sme vám mohli prinášať čo najlepší obsah.